Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...
Washing the mouth of a kettledrum
Koubková, Evelyne ; Ahn, Gregor (vedoucí práce) ; Antalík, Dalibor (oponent)
Cílem práce je analyzovat konkrétní rituální prvek, tzv. omývání úst, objevující se v mnoha rozmanitých rituálech starověké Mezopotámie a jeho vliv na status rituálního objektu. Namísto zobecňování funkce tohoto prvku na základě eponymního Rituálu omývání úst pro uvedení kultických soch se práce tomuto rituálnímu aktu věnuje v celé šíři jeho užití. Autorka předpokládá silně metaforický charakter omývání úst a analyzuje koncept čistoty stojící v jeho základu. Zároveň pozoruje modifikace jeho významu v závislosti na rituálním kontextu a nabízí jejich typologii. Následná případová studie je věnována Rituálu pro potažení tympánu. Detailní analýza pramenů odkrývá možný vývoj rituální tradice i podobnosti tohoto rituálu s Rituálem omývání úst. Tento zvláštní vztah je zkoumán jako případ interrituality, konceptu navrženého Burkhardem Gladigowem. Božského statusu tympánu je dosaženo prostřednictvím rituálu, který záměrně využívá prvky běžné v rituálním uvádění kultických soch. Zvláštní postavení, které se tympánu dostalo v seleukovském Uruku, je uvedeno do souvislosti se širšími společensko-historickými změnami. Nabízená interpretace se tak metodologicky opírá o performativní přístup k rituálům, který akcentuje jejich dynamickou podobu a vztah ke společnosti. Diskuse o mezopotámském konceptu božství a...
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.